Sinds het begin van de COVID-19-pandemie maakt de auto-industrie een wilde rit. Lage rentetarieven, problemen met de toeleveringsketen, tekorten aan arbeidskrachten en een hoge vraag van de consument hebben geleid tot een zeer concurrerende markt en stijgende prijzen voor nieuwe en gebruikte auto's. Maar recente ontwikkelingen kunnen voor de industrie een koerswijziging brengen.
In deze roerige omgeving kunnen potentiële autokopers vragen hebben over wanneer het juiste moment is om te kopen en of dat nu het juiste moment is. De antwoorden op die vragen zijn complex, met veel factoren waarmee rekening moet worden gehouden.
In dit artikel bekijken we wat die factoren zijn, hoe ze van invloed kunnen zijn op de prijzen van nieuwe en gebruikte auto's en wat de experts te zeggen hebben over of het nu niet een goed moment is om een auto te kopen.
Nu we bijna halverwege 2022 zijn, blijven de prijzen van nieuwe en gebruikte auto's op of nabij het hoogste niveau ooit. Maar als je naar de details kijkt, zijn er tekenen dat het stijgingspercentage misschien vertraagt - of zelfs omkeert.
Het aanhoudende tekort aan microprocessors is een goed gedocumenteerd probleem voor de auto-industrie. Deze chips zijn een essentieel onderdeel van alle moderne voertuigen. Verschillende grote autofabrikanten hebben gezegd dat het probleem met de chips dit jaar zou kunnen worden opgelost. Maar volgens Reuters suggereren chipfabrikanten en industrie-experts dat het 2023 zou kunnen zijn voordat het tekort ophoudt - een belangrijke wegversperring voor autofabrikanten.
Maar een tekort aan microprocessors is slechts een van de vele problemen in de toeleveringsketen die de auto-industrie vertroebelen. Zelfs industrieën die basismaterialen produceren, hebben problemen. Dr. Barbara Hoopes, universitair hoofddocent bedrijfsinformatietechnologie bij Virginia Tech, wijst op de complexe aard van toeleveringsketens in de auto-industrie.
Een ander probleem is de steeds snellere verschuiving in de markt van voertuigen op benzine naar elektrische voertuigen (EV's). In de afgelopen jaren zijn zowel de verkoop van elektrische voertuigen als het marktaandeel dat elektrische voertuigen claimen, gegroeid. Het tempo van die groei is ook begonnen toe te nemen.
Als de New York International Auto Show van dit jaar een indicatie is, zullen die trends zich waarschijnlijk voortzetten. EV's domineerden de show van dit jaar, waarbij bijna elke autofabrikant er een had, volgens autoevolution, wat een belangrijke benchmark in de industrie aangeeft.
Met alle variabelen in het spel, is het moeilijk te voorspellen wat er zal gebeuren met autoprijzen en de auto-industrie. Maar wat we wel weten is dat de gemiddelde prijs van nieuwe auto's, zelfs als we kijken naar dips eerder in het jaar, dicht bij het hoogste punt ooit blijft en dat de gemiddelde prijs van gebruikte auto's een nieuw record heeft bereikt. Simpel gezegd, het is niet het juiste moment om een auto te kopen als dat niet nodig is.
Het is waar dat de rentetarieven in 2022 en misschien tot 2023 zullen blijven stijgen. Hogere rentetarieven zouden de pijn van het kopen van een auto tegen bijna-piekprijzen verergeren. Als u zich zorgen maakt over de stijgende rentekosten, kan het een goed idee zijn om te beginnen met sparen voor een grotere aanbetaling. Als u meer geld neerlegt bij de aankoop, verlaagt u het bedrag dat u moet lenen en het bedrag aan rente dat u in rekening wordt gebracht.